5. Baroko jako univerzální umělecký směr

1. února 2009 v 10:11 | Maruška =) |  Maturitní otázky z češtiny

České baroko -literatura doby pobělohorské
- 17.století, má kořeny v Itálii a Španělsku, rozvíjí se v době pobělohorské (Alois Jirásek nazývá tuto dobu obdobím temna). Neznamená kulturní úpadek, naopak umění vysoké úrovně, dosahuje evropského vrcholu, obohaceno domácími umělci a řemeslníky o nové prvky - přizpůsobení českému prostředí (nejen chrámy, kláštery, paláce, zámky, ale i lidové stavby tzv. selské baroko na venkově - prosté kostelíky, kapličky, selské statky.) Spojení nového slohu s lidovou tradicí. Stavby dokonale splývají s okolní krajinou - malby na skle, kroje, mezníky, milníky, rozcestníky, čuby = nejstarší dopravní značky.

ZNAKY: -nedůvěra v rozum, absolutizace víry
-mysticismus,duchovnost
-monumentalita- snaha ohromit člověka, důraz na citlivost, vnitřní napětí, patos
-zásada kontrastu = dramatičnost x milostivý Bůh, zlo x dobro,chudoba člověka

Architektura
mohutnost, velkolepost staveb, vynikající akustika, vnitřní výzdoba, křivky, vlnění, oblouky, kopule, kostely, chrámy, měšťanské domy
nejstarší stavby: Kryštof a Kilián Dienzenhoferové (Loreta, chrám sv.Mikuláše)


Hudba
varhanní hra, fuga, opera-J.S.Bach, J.Mysliveček, chrámové skladby-J.J.Ryba
Významní autoři české barokní hudby- Adam Václav Michna z Otradovic


Sochařství
Vyjádření duševního stavu,sochy v dramatickém pohybu, vnitřní napětí,křečovitost, Matýáš Braun (sochy neřestí a ctností na Kuksu), Ferdinand Brokoff


Malířství
Šerosvit, náboženské náměty - obrazy na plátně a dřevě.
malíři-Rubens, Rembrant, Škréta, Brandl,


Literatura
-aktualizace typických středověkých žánrů, legenda, duchovní píseň, epos, traktát, reflexivní lyrika, využití obraznosti, alegorie symbolů.
Česká barokní literatura byla dlouho vnímána negativně jako úpadek českého jazyka. Alois Jirásek tuto dobu popsal jako dobu temna.

Barokní literatura :
-Jedná se zpravidla o poezii.

-Adam Michna z Otradovic - známý hudebník, varhaník, učitel. Jeho poezie je totožná s hudebními texty. Prolíná se přírodní a milostná lyrika. Texty jsou srozumitelné, postrádají barokní kontrast, jsou vyvážené a pohodové. K náboženským postavám se chová jako k obyčejným lidem. Dílo: "Chtíc abys spal" - texty věnovány Paně Marii.
-Jan Amos Komenský - prezentuje humanismus

Dále- Bedřich Bridel, Bohuslav Balbín

Jan Amos Komenský (1592 - 1670)
-osobnost světového významu
- učitel národů: pedagog, vědec, spisovatel
- narodil se v Nivnicích u Uherského Brodu (nebo Komňa, Uh.Brod)
- studuje v bratrských školách, v zahraničí (Herborn)
- působí jako učitel a kněz v Přerově a ve Fulneku
- po roce 1627 odjíždí do Polska (Lešno) protože je nucen opustit vlast, je pronásledován jako člen Jednoty bratrské a cestuje (Anglie, Švédsko)
- v Lešně shořel materiál ke slovníku Poklad jazyka českého
- dělal biskupa Jednoty bratrské
- v Uhrách pomáhá při reorganizaci školství
- je pohřben v Holandsku (Naarden)

Dílo:
- napsal 140 spisů
- základní myšlenky: snášenlivost; lidskost, mír, vlastenectví

1.Labyrint světa ráj srdce - rozsáhlá alegorická skladba
(Popisuje cestu a pouť J.A.K.,putuje po světě a rošiřuje křesťanství.)
- postavy: Poutník = autor, Všudybud Všezvěd, Mámení
- hledá povolání
- všude podvody, přetvářka, peníze
- východisko: Ráj srdce = obrácení se v sebe sama = obrácení k Bohu
- první dílo zachycující pravdivě život v středověké společnosti
- ulice jsou rozděleny na stavy (duchovenstvo, vrchnost)
- dokonalá jazyková forma-bohatý jazyk, srozumitelný styl, dokonalá forma
- ostrá kritika tehdejší společnosti
- složitá souvětí-tj. humanistická perioda

2. Listové do nebe - řešení soc. problémů, 5 fiktivních dopisů chudých Kristovi, zamyšlení nad sociálním postavením chudých lidí.

3. Velká didaktika (Didactica magna) -nejslavnější dílo, které začal psát před odchodem do vyhnanství,je psáno česky i latinsky
- zásady moderního vyučování a výchovy
- vyučování pro všechny, zdarma a v mateřském jazyce
- důraz na praxi
- učit vědomostem a dovednostem
- důraz na tělesnou výchovu
- zásada názornosti
- rozdělení výchovy do 4 stupňů po 6 letech na výchovu předškolní, tj.- v rodině, ve škole obecné, gymnázium (latinské) a na univerzitě

4. Informatorium školy mateřské
- výchova v předškolním věku
- pro matky
- jak vychovávat a mluvit s dítětem

5. Svět v obrazech (Orbis pictus)
- 1. obrázková učebnice na světě
- spojení jazykového a věcného vyučování

6. Škola hrou (Schola ludus)
- rozvíjí smyslové schpnosti

9. Brána jazyků otevřená ( Janua linguarum reserata)
- učebnice latiny


Pedagogické zásady Komenského:

- snažil se odstranit mechanické vědomosti
- zásada porozumění - názornost vyučování (příklady)
- snadnost, zajímavost
- výchovný cíl
- vedle rozumu rozvíjí vůli i cit
- učení pro praxi
- výuka v mateřském jazyce
- vyučování všem přístupné bez ohledu na rod, původ a pohlaví
- vyučování zdarma
- výcvik tělesných schopností
- několikastupňová škola: mateřská do 6 let, národní 6-12 let, gymnasia 12-18 let, university 18-24 let
- odmítá tělesné tresty
- po studiu cestování, ověřování teorie v praxi
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama