Únor 2009

Chlór versus diamantová voda

15. února 2009 v 18:02 | Maruška =) |  Prevence
Chlór, obsažený v chlorované vodě, tedy běžné vodě z vodovodního kohoutku, která je nabízena pod názvem pitná, se hbitě slučuje s živočišnými tuky v potravě a vzniká lepivá těstovinná látka, která přilne k tepenním stěnám, a tím způsobuje arteriosklerózu.
Toto srdeční onemocnění je největším zabijákem ve světě, druhá je rakovina, třetí mozková mrtvice atd.

Chlor je velice záludný. Dostává se do těla nejen pitím, ale i pokožkou. Kdo se sprchuje nebo plave pro zdraví v bazénu s chlórem, dělá chybu.

Poznámka Milady:
Podle Aleny Horké, která je autorkou knihy o diamantové vodě a která se zabývá jejími léčivými účinky, se z vodovodní pitné vody odstraní škodlivé účinky chlóru tím, že ji přeměníme na vodu diamantovou. Autorka píše:

Pít kvalitní vodu je velmi důležité ! Do budoucna pak můžeme být ušetřeni mnoha nemocem a zdravotním problémům.
Oblíbená zářící tekutina - Diamantová voda má výborné léčivé vlastnosti a vysokou energetickou a duchovní hodnotu. Můžeme potvrdit, že se o ni zajímá stále více lidí, kteří hledají pomoc na své nejrůznější zdravotní potíže v alternativní medicíně, ale i všichni ti, co chtějí pít kvalitní a zdravou vodu bez obsahu škodlivého chloru, který je do naší běžné pitné vody přidáván.
Diamantová voda totiž dokáže chlor z naší pitné vody zlikvidovat, a navíc z tvrdé vody, která je nasycena uhličitanem vápenatým a jinými anorganickými látkami vznikne přeměnou voda měkká, tedy vysoce kvalitní a zdraví prospěšná voda. Diamantová voda odplavuje z těla veškeré škodlivé látky a detoxikuje organizmus. Pitím této vody se tělo čistí a neukládají se v něm usazeniny či kameny vznikající v životně důležitých orgánech.
Diamantovou vodu využívají nebo zahrnují do svých léčebných programů stále další biotronici a léčitelé a nyní se o tuto léčivou vodu zajímají již také vrcholoví sportovci a dokonce letci.

Jakým způsobem si můžeme diamantovou vodu vyrobit sami je napsáno
zde.

zdroj: marieblankytna.blog.cz

Co znamenají přísady do potravin tzv. "éčka"?

15. února 2009 v 17:51 | Maruška =)
Každý známe tzv. éčka. Uvádí se v rozboru složení potravin a jsou to látky, které jsou povolené používat při výrobě potravin v rámci EU.

Ale co se za nimi skrývá? Například za E 222 je hydrogensiřičitan sodný.
Stát v obchodě a studovat jeden výrobek za druhým, to je opravdu jen pro silné nátury a pro většinu z vás možná i nemyslitelné, ale proč si aspoň nepřčíst, co do svého těla vpravujeme, pak možná zjístíte, že nákup za hodinu není možný...

Základní skupiny "éček":
E1xx Barviva
E2xx Konzervanty
E3xx Antioxidanty
E4xx Emulgátory a stabilizátory
E6xx Vonné a chuťové látky
Každá může být přírodní, syntetická či přírodně identická, což znamená, že má stejné složení, jako v přírodě, ale je vyrobena uměle. Nejhorší jsou asi právě plně syntetická, protože se v přírodě přirozeně nevyskytují vůbec a jako takové na ně lidské tělo patrně nebude předem nijak dobře připraveno. Ale celkem analogicky by to mohlo platit i aditiv živočišného původu, která vznikají z genetických upravených organismů.


Hemocystinurie

15. února 2009 v 15:58 | Maruška =) |  Neobvyklé diagnózy
Jedná se o vzácně se vyskytující onemocnění, způsobené poruchou ve zpracování sitných aminokyselin methioninu a hemocysteninu. Tato metabolická porucha je dědičná. Dříve se o této nemoci vůbec nevědělo a postižení jedinci většinou zemřeli velmi mladí. v důsledku mrtvice, kterou zapříčinila vysoká hladina hemocysteinu v krvi. Nemoc byla objevena v 60. letech minulého století.

Jak poznáte, že vaše dítě trpí HEMOCYSTINURIÍ?


  • U centrálního nervového systému - opoždění v psychosomatickém vývoji, obtíže s učením
  • u očí - těžká krátkozrakost přecházející do dislokace oční čočky, v některý případech až s rozvojem glaukomu (zvýšený nitrooční tlak)
  • u čevního systému - zvýšená srážlivost krve, která býv příčinou trombóz, emobilických příhod a mozkových mrtvic
  • u kostry - osteoporóza (odvápnění kostí), větší délka dlouhých kostí (v oblasti paží a nohou)

V ČR je asi deset lidí trpící touto nemocí.

Umíte si změřit teplotu?

15. února 2009 v 15:01 | Maruška =) |  Prevence
Chladné zimní dny jdou ruku v ruce s nachlazeím, které občas doprovází i zvýšená teplota. Změřit ji dokáže snad každý, přesto existují pravidla, která je při měření třeba dodržovat. Znáte je?


Zvýšena teplota, repektive horečka (tj. od 380C měřeno v rektu), je nejdůležitějším ukazatelem tělesného zdravotního stavu a prvním krokem ke stanovení diagnózy. Nejčastěji si měříme teplotu v podpaží (tj- axilární teplota), které je však u dospělých poměrně nepřesné. Optimální je proto měřit teplotu v ústech, přičemž daleko přesnější hodnoty naměříme v konečníku. Banalita, řeknete si možná, ale vězte, že rozdíl mezi hodnotami naměřenými na různých místech může být od 0,2 až 0,90C. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří si měří teplotu v podpaží, zkuste ještě jdno měření a to v ústech.

Moderní "digitální" doba vstoupila i do domácích lékárníček, takže zapomeňte na to, že by jste v budoucnu sehnali rtuťový teploměr. V některých zemích Evropské unie je prodej klasických teploměrů s nebezpečnou rtutí už zakázaný, na základě evropské legislativy se tak pravděpodobně stane v ČR, a to zřejmě v první polovině roku 2009. Moderní digitální teploměry změří teplotu přesně, mají velký a čitelný displej, konec měření ohláší pípnutím, jsou voděodolné, nerozbijí se při pádu a pamatují si poslední měření.


Jak a kde správně měřit?



Podpaží - axilární měření
  • Špičku teploměru umístěte vespod do nejteplejšího a nejhlubšího místa jamky v podpaží.
  • Po celou dobu měření dejte pozor na to, aby se špička teploměru dotýkala kůže. S teploměrem nehýbejte.
  • Paži mějte u těla, abyste snížili vliv okolní teploty na teploměr.
  • Až zazní na teploměru pípnutí, prodluže čas měření až na pět minut, abyste dosíhli co nejpřesnějších výsledku. ¨
  • Naměřenou hodnotu neodečítáme.
Dutina ústní
  • Hrot teploměru vložte pod jazyk, napravo či nalevo od uzdičky jazyka.
  • S hrotem nehýbejte, musí se stále dotýkat sliznice.
  • Před měřením nepijte studené a teplé nápoje, nežvýkejte a nekuřte.
  • Od naměřené hodnoty odečteme 0,30C.
Konečník - rektální měření
  • Měřící špičku zaveďte do maximální hloubky 1,5 cm řitního otvoru.
  • S teploměrem nehýbejte.
  • Tento typ měření tělesné teploty je nejpřesnější, u děti je velmi přesné měření i v podpažní jamce, protože mají tenčí stavbu kůže a nedochází tak ke zkreslení údajů.
  • Od naměřené hodnoty odečteme 0,50C.

TIP!

U nejmenších pacientů je přesné naměření tělesné teploty nejtěžší. Výhodou na trhu je silikonový dudlík s teploměrem, kterým děťátku teplotu naměříte phodlně a přesně. Většina výroků má paměť, která uchovává poslení naměřené hodnoty.


Proč nám probiotika pomáhají na antibiotika

14. února 2009 v 22:50 | Maruška =) |  Prevence

Ještě před pár lety lékaři nedoporučovali, abychom při užívání některých antibiotik jedli jogurty a další mléčné výrobky. Protože by mohly rušit účinky léku. Dnes je naopak při užívání těchto léků doporučují. Jak to?

Antibiotika, jejichž efekty mohly mléčné výrobky potlačovat, se už dnes prakticky neužívají. Navíc máme hlubší znalosti o tom, jak laktobacily a další probiotika působí v našem trávicím traktu. Víme, proč jsou jejich pozitivní účinky na náš organismus pozoruhodně široké, a zdaleka se neomezují jen na nadýmání nebo na potíže s trávením, jak se dozvídáme z televizních reklam.
Tyto příznivé účinky souvisejí s fungováním našeho zažívacího traktu. Má ohromující velikost. Kdybychom ho rozvinuli na trávníku fotbalového stadiónu, zjistili bychom, že zabírá plochu zhruba jednoho až jednoho a půl tenisového kurtu. U každého člověka je to trochu jinak.
Na této ploše žijí trilióny bakterií. Zajímavé údaje o nich uvádí MUDr. Ivan Bukovský v knize Návod na přežití pro muže:
  • V jednom mililitru obsahu žaludku žije tolik bakterií jako lidí v Praze.
  • V tom samém mililitru, ale na konci tenkého střeva, jich nalez -neme 16krát více.
  • "A v jednom mililitru stolice jich je dokonce tolik jako lidí na 1700 zeměkoulích," říká MUDr. Igor Bukovský, PhD., člen Americké dietetické asociace a Britské společnosti pro výživu.
Stovky nejrůznějších druhů bakterií bojují v zažívacím traktu o životní prostor. Výsledkem jejich boje je určitá rovnováha mezi nimi.
Jako kdyby kolonie bakterií vytvořily složitý ekosystém připomínající ekosystémy z přírody. Stav tohoto systému má logicky značný vliv na správné fungování našeho organismu, a tedy i na naše zdraví.

Likvidují škodlivé i prospěšné bakterie

Antibiotika patří k nejvýznamnějším medicínským objevům minulého století. Právem. Zachránily milióny lidských životů. Na střevní mikroflóru však působí destruktivně. Ničí bakterie bez ohledu na to, jestli nám mohou škodit nebo jestli nám prospívají. A narušují správné složení střevní flóry. Proto některé lidi trápí při užívání antibiotik například průjem, případně sklon k němu.
Když antibiotika dobereme, dokáže organismus zdravého člověka narušenou střevní mikroflóru bez velkých problémů obnovit. U lidí, kteří nedodržují zásady zdravé životosprávy nebo je trápí různé zdravotní potíže, mohou tuto obnovu doprovázet různé komplikace: plynatost, nadýmání, bolesti břicha apod.
Proto je užitečné užívat probiotika. Poté, co dobereme antibiotika. Anebo, a to je ještě lepší, zároveň s nimi.

Jak je užívat ve správném rytmu

Jestliže antibiotika likvidují škodlivé i zdraví prospěšné bakterie bez rozdílu, vzniká otázka, jak výrobky nebo preparáty s probiotickými kulturami užívat, aby to mělo vůbec nějaký smysl.
"Pokud bereme antibiotika po 12 hodinách, bývá nejlepší, abychom si dali probiotický výrobek nebo preparát přibližně po osmi hodinách od požití antibiotik," říká MUDr. Pavel Kohout, vedoucí Centra výživy Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze. "Tedy vždy ve dvou třetinách intervalu užívání těchto léků, aby antibiotika zničila co nejméně probiotických bakterií."
Toto schéma užívání probiotik obvykle zmírní dopad antibiotik na složení střevní mikrofóry, zejména pak riziko průjmů, ke kterým bývají náchylnější malé děti.
Pokud dítě probiotika neužívalo a dostalo silný průjem, bývá pak nutné použít také probiotika, většinou z kategorie léků. Maminky by měly v takovém případě zajít s dítětem k lékaři a nespoléhat, že průjem zvládnou samy pomocí přípravku, který si koupí v lékárně.
Zejména u malých dětí představuje průjem a možnost odvodnění organismu zdravotní riziko, které určitě nelze podceňovat.

Přehled těch nejlepších

Různé probiotické přípravky mají různé složení, ale hlavně množství probiotik. Určité vodítko, jak rozpoznat výrobky s vyšší koncentrací probiotických mikroorganismů (a tedy i účinností) od těch s nižší koncentrací nabízejí internetové stránky.
Třeba Společnosti pro probiotika a prebiotika: www.probiotikaprebiotika.cz. Musíte hledat v kapitole Dokumenty a v ní v Seznamu probiotických a prebiotických výrobků na českém trhu.
V přehledné tabulce zjistíte, jaký typ probiotik konkrétní výrobek obsahuje a v jaké koncentraci. Tu najdete ve sloupci označeném zkratkou CFU. Protože se situace na trhu a typy nabízených výrobků neustále mění, chce společnost seznam letos zaktualizovat.

Co je poškozuje a ničí

Růst a fungování probiotických bakterií narušují také: přílišná konzumace tučných mas, uzenin, vnitřností, majonéz nebo nesprávně uložených potravin, při jejichž trávení se začnou neúměrně množit hnilobné bakterie. Ale i nadměrná konzumace sladkostí nebo bílkovin, nedostatek vlákniny a vůbec komplexních sacharidů.

Prebiotika? Něco jiného!

Prebiotika si lidé někdy pletou s probiotiky. Jde o dvě různé věci. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které příznivě ovlivňují stav střevní mikroflóry, a tedy i zdravotní stav člověka, pokud je ovšem užívají v potřebním množství.
Prebiotika jsou nestravitelné látky, které stimulují růst a aktivitu některých kmenů střevní mikroflóry. Zjednodušeně řečeno, představují pro probiotické bakterie něco jako živnou půdu a logicky podporují jejich účinky.

Stupnice účinnosti

Dobré je také vědět, že probiotické bakterie neobsahují jen jogurty a zakysané mléčné výrobky, ale také kysané zelí nebo třeba kvašené okurky. V potravinách bývají tyto bakterie spíš v nižších koncentracích (výjimkou jsou výrobky typu actimelu). A odborníci je proto doporučují především jako prevenci nadýmání, zažívacích obtíží a problémů s vyměšováním.
Vyšší koncentraci mívají kvalitní potravinové doplňky, které lze koupit v lékárně. Nejlepší účinky nabízejí prostředky registrované jako léky. Jejich efekty musí totiž přesvědčivě dokázat objektivní klinické studie. A pacientovi je může předepsat pouze lékař.

Pozoruhodné efekty

Kvalitní probiotika nepomáhají obnovit střevní mikroflóru jen po antibiotikách, ale také po užívání některých dalších léků, případně po onkologické léčbě: ozařování a chemoterapii. Osvědčila se i u řady dalších chorob nebo zdravotních potíží:
  • snižují riziko infekcí močových cest a pohlavního ústrojí;
  • jsou užitečnou prevencí proti průjmům, včetně cestovních, pomáhají rovněž při zácpě;
  • zmírňují problémy, které doprovázejí dráždivý tračník nebo nespecifické střevní záněty včetně Crohnovy choroby, případně zánětu tlustého střeva.
Zajímavě vypadají výsledky studií, podle kterých určitá probiotika zvyšují odolnost dětí vůči infekcím dýchacích cest. A snižují riziko vypuknutí alergií včetně atopického ekzému nebo zlepšují stav těchto onemocnění.

Působí šetrně

Výhodou probiotik je hlavně to, že působí šetrně a často i preventivně. Neničí všechny bakterie v zažívacím ústrojí tak jako antibiotika, pouze vytlačují ty špatné a přispívají k vytvoření přirozené rovnováhy ve střevní mikroflóře, která je důležitá pro její optimální fungování.
Gerard Denariaz, ředitel výzkumu a vývoje živých kultur ve výzkumném ústavu Vitapole Danone v Paříži, mi k tomu řekl:
"Probiotika ujídají řadě nevhodných bakterií potravu a spotřebovávají jim kyslík. Také okyselují střevní prostředí, a tím vytěsňují řadu z těchto bakterií z trávicího traktu. Navíc reagují s imunitním systémem střevní sliznice a podporují tvorbu protilátek, které jsou důležitou součástí imunitní reakce našeho organismu."

Zajímavý objev vědců

Tým lékařů z britské nemocnice Hammersmith zjistil, že preventivní konzumace dvou zakysaných mléčných nápojů s populární bakterií L. casei Imunitass snižuje o 75 % pravděpodobnost průjmu spojeného s užíváním antibiotik. A to u lidí starších 50 let.
Podle Christophera Bulpitta, který tým odborníků vedl, je zajímavé, že o 17 % klesly také průjmy vyvolané bakterií C. difficile. Ta je častou příčinou těchto potíží v nemocnicích.
Navíc může u pacientů vyvolat vážné zdravotní problémy, dokonce i smrt. Výsledky klinické studie zveřejnil prestižní časopis British Medical Journal.

zdroj: Novinky.cz

Endoskopické vyšetřovací metody

14. února 2009 v 22:46 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti

- vyšetřovací metoda, kterou zjišťujeme bez oper. řešení přímo pohledem jok to vypadá v tělesných dutinách
- je diagnosticky velmi cenná ( vidíme a můžeme provést i cílenou biopsii, případně drobný zákrok)
- endoskopy: - fixní (tuhé): laparoskop, rektoskop, artroskop, cystoskop,
flexibilní (ohebné): gastroskop, kolonoskop
(endoskopy mají zdroj nepřímého světla, kanálky pro nástroje, optika)


Bronchoskopie

  • endoskop. vyš. průdušek a průdušnice
  • poloha: leh na zádech na rovno, hlava mírně zakloněná
  • před výkonem: večer sedativum a antitusikum (silomax), lačný, ráno vyndat umělý chrup, před výkonem znovu sedativa a atropin (snižuje sekreci hlenu a slin) - parasympatolytika
  • po výkonu: 2 - 4 hod. nejíst, nepít, nekouřit, sledovat vykašlávání krve a FF
  • možno použít i flexibilní endoskop - pak P v sedě

Cystoskopie

  • endoskop. vyš. moč. cest a moč. trubice
  • poloha: na zádech, gynek. Poloha
  • před výkonem: důkladně omýt genitálie, vymočit
  • po výkonu: zavodňovat, být v klidu, sledovat močení

Gastroskopie

  • endoskop. vyš. žaludku (vidíme i jícen a dvanáctník)
  • poloha: v leže na boku, DK pokrčené v kyčlích a v kolenou k břichu, hlava mírně zakloněná mimo plochu stolu, sestra ji fixuje
  • před výkonem: nejíst, nepít, nekouřit od půlnoci, na noc sedativum, vyndat umělý chrup, vyprázdnit se, možné sedativum před výkonem
  • po výkonu: nejíst, nepít, nekouřit 2h (po biopsii sledujeme TK a puls)

Rektoskopie a kolonoskopie

  • endoskop. vyš. konečníku a tlus. střeva
  • poloha: v leže na boku, mírně pokrčená kolena, či koleno prsní poloha
  • před výkonem:očista tlustého střeva, doporučuje se několik dní před výkonem bezezbytková strava, v poledne před výkonem tekutá, večer čaj, možné podat odpoledne a večer projímavé prostředky ( Fontrans, 40% MgSO4, fosfátový roztok) či se podávají očistná klyzmata
  • po výkonu: v klidu (může chodit)
  • u biopsie sledujeme TK a P

Laparoskopie

  • endoskop. vyš. Dutiny břišní a jejích orgánů
  • punkce, nekomplikované operace břicha, bioptický odběr, diagnostika nemoci břicha
  • příprava: ohalit, vyčistit pupek, vymočit, očistné klyzma, premedikace
  • pooperační péče: 24h klid na lůžku a měření FF,sledovat ránu, 6h nic nejíst, za 3-4 dny domů, za 6 dnů vyndání stehů

ERCP - endoskopická retrográdní cholangio pankreatografie
  • příprava jako ke gastroskopii + vyš. Krve na jaterní testy ( ALT, AST, bilirubin) a amyláza ( enzym - štěpí cukry)+ podání antihistaminik (Dithiaden)
  • výkon: pomocí endoskopu se dostane do duodena k vaterské papile - tam vstříkneme kontrastní látku a tu sledujeme pod RTG - zobrazí se žlučové cesty
  • po výkonu: jako po gastroskopii, TK,P, znova jaterní testy + amyláza, lehká strava
  • pomocí ERCP můžeme odstranit drobné kamínky

Endoskopicky je možné dále vyšetřovat i např:
  • klouby - artroskopie
  • pochvu - kolposkopie
  • dělohu - hysteroskopie
  • plod a plod. obaly - aminoskopie
  • dut. nosní - rinoskopie
  • uši - otoskopie

OPRUZENINY ( INTERTRIGO)

14. února 2009 v 22:45 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti

= poškození povrchní vrstvy kůže způsobené třením dvou vlhkých ploch kůže o sebe. Vlhkost je vyvolána močí, potem, sekretem vytékajícím z nosu, u dětí zvracením a stolicí.
Nejčastější výskyt opruzenin: v podpaží, pod prsy, v záhybech kůže na břiše, na vnitřní straně stehen, v rýze mezi hýžděmi, v okolí konečníku, u dětí pod krkem a kolem nosu při rýmě.
PŘÍZNAKY: zčervenání a zduření pokožky, puchýřky na postižených plochách, silné pálení, bolest, pokožka se postupně rozpadá, maceruje, uvolňuje se z ní sekret, brána infekce
PREVENCE VZNIKU OPRUZENIN: suchá a čistá pokožka, ohrožená místa denně omýváme, do sucha otřeme a zasypeme zásypem.
Znečištěná kůže ( moč, stolice, sekrety- omytí vodou, bez mýdla, do sucha otřít, zasypat zásypem-Aviril)
Do kožních řas vkládat pruh zapudrovaného steril. Mulu, přístup vzduchu, děti nechat rozbalené.
Na již postiženou mokvající pokožku se přikládají teplé obklady z odvaru heřmánku, nebo řepíku lékařského. U dětí se podávají obklady s Jarischovým roztokem, genciánovou violetí. Dají se použít i protizánětlivé masti.

Dechová rehabilitace, aplikace kyslíku

14. února 2009 v 22:44 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti

Pojmy :
HYPOXIE-částečný nedostatek kyslíku ve tkáních
ANOXIE-úplná nepřítomnost kyslíku ve tkáních
HYPOXEMIE-částečný nedostatek kyslíku v krvi
ANOXEMIE-úplná nepřítomnost kyslíku v krvi
Pulzní oxymetr: zjištuje kolik % kyslíku se váže na červené krvinky,Spo2 98%-správná hodnota
Dechová rehabilitace
  • Součást kondičního cvičení
  • Provádí se u nemocných při prevenci zápalu plic, dlouhodobě ležících, u starých nemocných
  • Před operací hrudníku (nácvik břišních svalů)
  • Před operací břicha (nácvik hrudního dýchání)
  • Dechová rehabilitace usnadnuje vykašlávání,uvolnuje sekret z dých.cest,ventiluje a prokrvuje plíce
  • Děti ve cvičení nafukují balonky
  • Nemocný opakovaně zhluboka , pomalu, klidně nadechuje a vydechuje
  • Dechových cviků asi 20 a to 4-5krát denně
Dechová cvičení
Před nácvikem dýchaní je nutno místnost vyvětrat
  1. Pohodlně se uložte, pokrčte si nohy v kolenou
  2. Několikrát se pomalu a bez úsilí nadechněte nosem a vydechněte nosem
  3. Při nádechu si pomalu počítejte do tří, po kratičké pauze vydechujte s počítáním do tří
  4. Několikrát si dýchání zkuste..pomalý nádech-pomalý výdech
  5. Položte si lehce dlaně na břicho asi v úrovni pupku
  6. Znovu pomalu a bez úsilí nadechujte nosem na tři doby, nosem vydechujte
  7. Sledujte,jak při každém nádechu stoupá pod rukama břicho a vyklenuje se dopředu a .do stran.Při výdechu klesá
  8. Nádechy a výdechy sledujte s pohybem břicha
  9. Při každém nádechu mějte pocit,že se břicho zvolna naplnuje jako nafukovací míč,při výdechu z něho vzduch uniká
  10. Při nádechu v dutině břišní se zvyšuje tlak,tím se provádí masáž vnitřních orgánů
  11. Levou dlan lehce položte na břicho a současně s nádechem vzpažte pravou ruku.Mějte pocit,že vedete nádech až do prstů.Pomalu vydechněte a současně připažte.Opakujte 3krát
  12. Nyní to samé ,ale na břicho položíte pravou dlan,levou ruku budete zvedat
  13. S každým nádechem pomalu vzpažte obě ruce a s výdechem položte dlaně na břicho
  14. Bud pokračujte sami s dýcháním, nebo zůstante v klidu ležet s pocitem ozdravění celého těla
Aplikace kyslíku
Indikace podávání kyslíku
  • Poruchy krev. oběhu s městnáním v plicích
  • Akut. Infarkt myokardu
  • Některé choroby dýchacího ústrojí
  • Otravy např.:oxidem uhelnatým
Podávání kyslíku má význam:
  • Je-li záruka, že se dostane do DÚ (volné cesty dýchací)
  • Propustí-li jej stěny plicních sklípků
  • Může-li se kyslík vázat na hemoglobin
  • Jsou-li v pořádku dýchací svaly
Zdroj kyslíku:
TLAKOVÁ LÁHEV (KYSLÍKOVÁ LÁHEV)
  • Kyslík zde vpraven pod tlakem 150 atm.
  • Jsou různě velké 30l,10l= 1500l kyslíku na cca 6hodin
  • Je to silnostěnná ocelová nádobka
  • Specificky označená:horní část je bíle natřená s černým nápisem O2-na obalu je bílý kříž
  • Láhev je krytá bílým obloučkem
  • REDUKČNÍ VENTIL-připevnuje se na láhev, snižuje tlak O2 přiváděného z láhve k nemocnému, skládá se:
  1. Vysokotlaký manometr-měří celkový tlak O2 v láhvi
  2. Nízkotlaký manometr-měří množství O2 přiváděného k nemocnému
  3. Obroučka se závitem-připevnuje redukční ventil k láhvi
  4. Hadice přivádějící O2 k nemocnému
CENTRÁLNÍ ROZVOD KYSLÍKU
  • Rychlejší, bezpečnější
  • Kyslík veden z kyslíkové stanice
  • Je rozveden do pokojů,ošetřov. jednotek
  • Je v pokojích,na stěně,v záhlaví lůžek(se zásuvkou-rychlospojkou)-na ni je napojen redukční ventil-součástí ventilu je nádobka o 100ml destil.vody,kt.kyslík probublává-zvlhčuje se,z ventilu vystupuje vývod na nějž se napojí hadička,kt .kyslík odvádí k nemoc. Do kyslík.brýlí , nosohltan. katétru,kyslík.masky
  • Množství kyslíku se nastaví regulačním uzávěrem(zpravidla to je 5-6l za min)
Podávání kyslíku
  • Kyslík má být zvlhčován, aby nevysoušel sliznici), proto z kyslíkové bomby probublává destil. vodu
  • Účinější NEBULIZÁTOR(přístroj,který vytváří jemnou mlhovinu)

Provozní předpisy při použ .tlakových láhvi
  1. Láhve se smějí používat jen na plyn vyznačený na obalu
  2. Ochranné kloboučky nesmějí být ničím znečištěny
  3. Odděleně musejí být uloženy láhve prázdné a plné
  4. V okruhu uskladněných plných láhvi se nesmí zacházet s otevřeným ohněm
  5. Vznikne-li v okolí tlakových láhvi požár, musí být láhve okamžitě z ohroženého místa odvezeny
  6. Láhve nesmějí stát na slunci
  7. Před pádem musejí být zajištěny řetízkem, stojany nebo kovovou ohrádkou
  8. Láhve nesmějí stát v průchodech, na komunikačních chodbách a všude tam kde hrozí nebezpečí pádu
  9. Láhve se převážejí na vozíku a jsou zajištěny proti pohybu. Nesmí se jimi házet o zem.
  10. Prázdné láhve se musejí z oddělení ihned odstranit
Při manipulaci s láhví a s redukčním ventilem nesmíme mít mastné ruce,pečlivě zkontrolujeme označení láhve a odstraníme ocelový klobouček.Otočením uzavíracího ventilu na láhvi zkusíme ,zda je láhev plná.Plnou láhev opatříme návlekem a připevníme na pojízdný vozík.K nemocnému ji vezeme až při vyzkoušení.Vyšroubováním uzavřeme membránový ventil.Opatrně otevřeme uzavírací ventil na láhvi.Vysokotlaký manometr ukáže tlak kyslíku v láhvi.Zašroubováním otevřeme membránový ventil a na nízkotlakém manometru naměříme přívod kyslíku k nemocnému.
  • Dospělým se zavádí 4-10l za min
  • Dětem 1-4 l za min
Další přívod a přerušení kyslíku řídíme pouze láhvovým uzávěrem. Připravenou láhev převezeme k nemocnému a určeným způsobem kyslík podáváme.

Pomůcky k podávání kyslíku
KYSLÍKOVÉ MASKY
  • Lehké masky z průhledného plastu s měkkou obrubou
  • Maska má otvor pro napojení hadice a otvory výdechové
  • Přívod kyslíku do masky je 7l za min
  • Nepoužívají se u lidí v bezvědomí a neklidných nemocných a u nemoc. kteří zvrací
NOSOHLTANOVÝ KATÉTR
  • Je to Nelátonův katétr z plastu s několika otvory na konci
  • Zavádí se asi do úrovně čípku
  • Zavádíme vodorovně volným nosním průduchem -nosní průduch vytřít Borax glycerínem
  • Přívod kyslíku do katétru je 4-6 za min
  • Cévka se udržuje v čistotě (1krát za 12hod vyměněna) , řádně zvlhčujeme
KYSLÍKOVÉ BRÝLE
  • Používají se, je-li třeba zásobovat delší dobu kyslíkem (např. při dlouhodobé hypoxii)
  • Nutno pravidelně kontrolovat průchodnost katétru
  • Jsou-li ucpány hlenem vyčistit štětičkou
  • Vzdálenost naměřena od špičky nosu k ušnímu boltci
  • Kyslíku se podává 5-6l za min
INKUBÁTOR
  • Zařízení pro nedonošené děti
  • Řízená teplota a vlhkost vzduchu, přívod kyslíku dle potřeby
HYPERBARICKÉ KOMORY
  • Uzavřené boxy, v nichž leží 1 či více nemocných
  • Do komor se přivádí kyslík při větším atmosférickém tlaku
  • Užívají se při těžkých otravách oxidem uhelnatým- ten se váže na hemoglobin a znemožńuje vazbu s kyslíkem
  • Nutné zvýšit obsah kyslíku v plazmě
  • Je nutný pozvolný přechod ze změněné atmosféry do normální

PÉČE O DÝCHACÍ CESTY
  • Poučíme nemocného o správném dýchání a odkašlávání, vedeme ho k aktivnímu odkašlávání s hlubokým prodýcháváním (po 2 až 3 hodinách)
  • Dle ordinace lékaře provádíme inhalace s léčebným roztokem
  • Zajisíme zvlhčování vzduchu a pravidelné větrání místnosti
  • Nacvičujeme dechovou rehabilitaci a gymnastiku
  • Nácvik správné techniky dýchání
  • Poloha v sedě v tzv. pozice vozky -nemocný sedí na okraji židle ,dolní končetiny má rozkročené , horní končetiny jsou opřené o kolena. Poloha tzv. jezdecké pozici- nemocný sedí na židli rozkročmo k opěradlu a lokty se opírá o opěradlo židle,má narovnaná záda
  • Slouží k lepšímu uvolnění sekretu-masáž a vtírání roztoků (vtírat na přední část hrudníku-prokrvuje) - poklepová masáž k uvolnění hlenu (konečky prstů poklepávíme nemoc. Na stěnu hrudníku od periférie ke středu-doba masáže 5min) -posturální drenáž (nahnutí přes okraj lůžka, tak aby měl hrudník níže než dolní končetiny a následně odkašlával) - polohová drenáž (podložíme nohy lůžka,dolní končetiny výše než hrudník,dochází k uvolnění hlenu vlastní hmotností a následně pak odkašlávání)
  • Pokud pacient není schopen sám hlen odkašlat provádíme odsávání hlenu z dých. Cest pomocí odsávacího přístroje

Odběry biologického materiálu

14. února 2009 v 22:40 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti


-krev,moč,výpotky,likvor,stolice apod.

  1. biochemicky: obsah látek v séru,moči,stolici,likvidu apod.(cholesterol,močovina,bílkovina,enzymy)
  2. hematologicky: vlastnosti krve a její složení(počet a tvar ery,množství hemoglobinu,srážlivost krve)
  3. mikrobiologicky: přítomnost bakterií v krvi,moči,stolici,sputu apod.(odběr za asept,podmínek)
  4. parazitologicky: přítomnost parazitů ve stolici(škrkavky,roupy,tasemnice)
  5. cytologicky: vyšetř.volných buněk,zjišť.se nádor.bujení(ze sputa,pochvy,sliznice)
  6. serologicky: vyšetř.protilátek proti virům a mikrobům které nelze stanovit kultivací
  7. histologicky: vyš.částí tkání,zjišť.se přítomnost pat.buněk(kůže,svaly,pojiva,kostní dřeň)

Zásady:
  1. Před každým odběrem informovat nemocného jak se má připravit na daný odběr
  2. Přesvědčit se, zda nemocný chápe co mu říkáme
  3. Připravit všechny pomůcky potřebné k odběrům
  4. Čitelně označit nádobky do nichž se mat.odebírá
  5. Je-li třeba mat.vyšetřit urychleně připsat na žádanku STATIM
  6. Chránit se před přenosem infekce ochrannými pomůckami
  7. Odebrané vzorky v označených nádobkách s žádankou co nejdříve poslat do laboratoře

ODBĚR STOLICE:

-závisí na složení stravy, proto jsou pro některá vyšetření stanovené podmínky(spec.diety)
Nádoby-širokohrdlá zkumavka s lopatkou
-plastové nádobky k 1 použití

  1. biochemické vyšetření-zjišťuje se přít.krve

-OK-vyšetř.na okultní krvácení(skryté)
-pac.3dny před nesmí-maso,zeleninu se zvýš.obsahem Fe,
vitamin C,minerálky a léky s Fe,špenát,brokolice
-k vyš.slouží HAEMOKULT test-odběr se provádí 3x za sebou
-špachtlí odebere ze dvou různých míst pokaždé jinou lopatkou vzorek stolice a rozetře do dvou vyznačených políček

2) mikroskopické vyšetření-přít.nestrávené potravy

-vyš.na nestrávené zbytky potravy.nemocný jí 3dny před vyš. Stravu bohatou na cukry,tuky,bílkoviny tzv.SCHMIDTOVA DIETA-vzorek se odebere z vyloučené stolice lopatkou,která je součástí víčka plast.nádobky

-přít.parazitů-plastová nádobka s lopatkou(škrkavky,tasemnice)
-vyšetř.na roupy-podložní sklíčko s lepící páskou, pásek se sejme nalepí okolo řitního otvoru a nalepí zpět na sklíčko
3) mikrobiologické vyšetření
-získáváme vzorek výtěrem z konečníku sterilní vatovou štětičkou na špejli


ODBĚR SPUTA:

-sputum:zmnožený sekret z průdušek
-odběr:1 ranní sputum před jakoukoliv hygienou,jídlem a pitím, vykašlat do sterilní zkumavky

  1. mikroskopicky: přít. Epitelií,nádor.buněk,tuberkulózy,leukocytů,erytr.
  2. Mikrobiologicky: kultivací se zjišťují mikroby,bakterie,viry,plísně,do steril.zkumavky

ODBĚR ZVRATKŮ:

-bichemicky: přítomnost žluči,krve,natrávenosti jídla,jedu,množství a druh jedu
Odběr:zachycení zvratků do emitní misky na vyš.zasílat v širokohrdlých lahvích s uzávěrem,dobře označené(jméno,datum,odd.,druh mat.)

VÝTĚRY:

Výtěr:odběr z dutiny,ložiska(kůže,mandlí,konečníku)
Pomůcky:vat.tampóny na špejli
Zásady:nalačno,používat sterilní pomůcky k tomu určené,dodržovat hig.zásady

  1. výtěr z nosu:v leže,sedě,hluboko do nosu krouž.pohybem,sterilně
  2. výtěr z mandlí:vleže,sedě,ústní lopatkou stlačit kořen jazyka,setřít povrch obou mandlí
  3. výtěr z nosohltanu:ohnutým drátem se štětičkou,jazyk stlačit lopatkou,štětičku zavést za zadní okraj horního patra a udělat výtěr,štětičku narovnat steril.pinzetou a vložit do zkumavky
  4. výtěr z hrtanu:ohnutá štětička na drátu,vypláznout jazyk,zavést,zakašlat,vyjmout a dát do zkumavky
  5. výtěr z chorobných ložisek:hnis-CaK-namočit co nejvíc,zjistit na jaké ATB jsou mikrobi citliví,sterilně,asepticky(z pošev.klenby,ucha,spojivek,uretry)

ODBĚR KRVE:

Plazma-tekutina nesrážlivé krve
Sérum-tekutina srážlivé krve
  1. odběr kapilární krve-z bříška prstu na rukou, u malých dětí z paty,zajistit prokrvení místa vpichu-kopíčkem nebo jehlou vždy otřít první kapku
  2. odběr venózní krve-z žíly v loket.jamce,předloktí,u malých dětí na hlavě-odběr tradiční systém stříkačka s jehlou nebo pístový systém
  3. odběr arteriální krve-provádí lékař-spec.arteriální mikro soustavy,ošetř.místa vpichu steril.tampon+komprese-esmarch
  4. odběr krve u dětí-u novorozenců na hlavě-provádí lékař,sestra asistuje




protisrážlivé prostředky:3,8% citronan sodný.Heparin

HEMATOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ

Imunohematologické a izomerické-určení krevní skupiny a Rh faktoru,kříž.zkouška,vyš.protilátek v krvi-5-10ml krve bez protisrážl.prostř.

KO - krev.obraz+diff.(stanovení počtu jednotlivých leukocytů)
-odebírá se 2-2,5ml krve a 0,1 protisráž.prostř.,odebírá se jako první odběr do fialové zkumavky,krev promíchat,netřepat

ERY: Ž: 3,8-5,2*10 na 12/l
M: 4,2-5,8*10 na 12/l

LEU: 4-9*10 na 9/l

TROMB: 150-300*10 na 9/l -poměr krevních elementů a krevní plazmy
HEMATOKRIT: Ž: 35-45%
M: 45-55%

HEMOGLOBIN: Ž:120-160g/l
M:140-180g/l

FW-sedimentace-sedlivost červených krvinek
-1,6ml krve+0,4ml natria citrica
-sedimentaci odečítáme za 1 a 2hodiny
-při rychlém odečítání sedimentace dáme pipetu do úhlu 45° a hodnoty sedimentace odečítáme za 7 a 10minut
Fyziolog.hodnoty:Ž: 5-12
M: 3-9

HEMOKOAGULAČNÍ VYŠETŘENÍ

Quick-protrombínový čas
-4,5ml krve a 0,5ml protisr.prostř.,odběr provádíme jako poslední
-poměr krve a protisrážl.roztoku musí být přesně 1:9

APTT-aktivovaný parcialní tromboplastinový test
-stejně jako u Quicka,provádíme u nemocných kterým podáváme heparin,fraxiparin ke zjištění jeho účinnosti v organismu

Krvácivost-srážlivost
-test provádí laborantka vpichem do ušního lalůčku,FH-2-7min.

Fibrinogen v plazmě
-při vyš.se stanovuje hladina fibrinogenu v plazmě
-vyš.provádí biochem.laboratoř,vyšetření je stejné jako Quickův test



BIOCHEMICKÉ VYŠETŘENÍ

-biochem.vyš.krve získáme důležité informace o metabolismu bílkovin,tuků,cukrů,žluč.barviv,vitamínů,minerálů,enzymů,hormonů a z toho můžeme posoudit činnost jater,slinivky,ledvin a žláz s vnitřní sekrecí a jiných orgánů
-odebíráme 1-2zkumavky srážlivé žilní krve
-pokud vyšetřujeme jeden prvek v krvi stačí 5ml
Základní biochem.prvky:
Minerály-kalium,železo,natrium,kalcium
Metabolity-urea-močovina-konečný produkt metabolismu proteinů
-kreatinin-konečný produkt metabolismu svalů
-bilirubin-žluč.barvivo u jater.onemoc.
Bílkoviny-ELFO-elektoforéza bílkovin ke stanovení jednotl.druhů bílkovin v krvi
-albuminy,imunoglobuliny
-CRP-celková reaktivní protein-ke zjištění hladiny zánětu
Lipidy-stanovují hladinu tuků v krvi např cholesterol-fyz.hodnota:3,8-5,2mmol/l
Glukoza-cukr-glykemie=hladina cukru v krvi FH-3,6-5,6mmol/l
-odebíráme kapilární krev z bříška prstu do kepu,1 kapku vždy setřít
-odebíráme u lidí s DM
Enzymy-ALT-alaninaminotransferáza(váže se na jaterní buňku a při jejím poškození se nadměrně vyplavuje do krve
-AST-Aspartátaminotransferáza(váže se na buňku srdečního svalu)
-LDH-laktátdehydrogenáza(vázána na jaterní s srdeční svalovou buňku)
-CK-creatinkináza-(vázána na svalovou buňku)
-AMPS-pankreatická amyláza
-Fosfatázy
Hormony-T3,T4
Tumormarkery-stanovení hl.antigenů tvořící se v malig.buňce
Léky
Toxiny-alkohol,drogy
Alkalická fosfatáza-při obstrukcích moč.cest
Kyselá fosfatáza-při nemoc.kostí
Krevní plyny-ABR,ASTRUP-vyš.acidobazické rovnováhy
-u rozvratů vnitř.prostředí(šok,poruchy ledvin,jater)

MIKROBIOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ

-průkaz infekčních nemoc.,původci inf(bakterie,viry,plísně)
-odběr se provádí při vzestupu TT(nad 38,5)
HEMOKULTIVACE-průkaz mikrobů v krevním oběhu
-za přísně asept.podmínek,odebereme 5ml žilní krve a novou jehlou ji stříkneme ze stříkačky do nádoby na odběr hemokultury-ihned uzavřít a poslat do laboratoře

SEROLOGICKÉ VYŠETŘENÍ

-stanovuje se hladina protilátek v séru
-5-10ml bez protisk.prostř.

  1. BWR-Bordetova-wasermannova reakce-průkaz syfilis
  2. WR-Widalova reakce-průkaz břišního tyfu
  3. PBR-Paul-Bunelova reakce-průkaz infekční mononukleózy
  4. ASLO-antistreptokokový titr-průkaz streptokokové nákazy
  5. LATEX-latexová fixační reakce-průkaz revmatismu
  6. CRP-průkaz zánětu v těle
  7. ANTI HIV-průkaz HIV
  8. Hbs Ag-australský antigen-průkaz proti hepatitidě B

Transfúze

14. února 2009 v 22:39 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti


= převod lidské krve nebo krevních přípravků do krevního oběhu druhého člověka
dárce krve:18-60 let,více jak 50 kg,měl by být zdravý,nesmí mít-hepatitidu A,B,alergologické choroby,přenosné nemoci,dárce je vyšetřen lékařem-změří krevní tlak,odběr moči,krve

Indikace transfúzi: akutní ztráty krve(porod,úraz,operace)
chronické ztráty krve(vředové choroby)
krevní choroby(anémie,poruchy srážení krve)
při popáleninách,otravách

Druhy transfúzi: přímá-nepoužívá se,krev jde přímo od dárce k příjemci
nepřímá
exangvinační(výměnná)-u novorozenců,kdy má dítě Rh+ a matka Rh-
autotransfúze-daruje sám sobě krev,např. před operací

Transportní nádoby na krev
-krevní vaky: objem 400-500 ml,nerozbitné
lehce uchovatelné,minimum vzduchu
-krevní vak musí obsahovat: název,druh krevního přípravku
krevní skupina.Rh faktor
datum odběru a exspirace
výrobní číslo-č.konzervy,označení výrobce

Druhy krevních přípravků: plná krev-užívá se málo, uchovává se při 2-4°C,skupiny-A,B.AB,0,při ztrátách krve více než 50%, před podáním zjistit krevní skupinu
erytrocytový koncentrát(erymasa) -po odsátí krevní plazmy,koncentrát erytrocytů,ke zvýšení objemu pro přenos kyslíku,před podáním zjistit krevní skupinu
erytrocytový koncentrát(resuspenzovaný) -odsajeme plazmu,do konzervy dáme jiný roztok místo plazmy, ke zvýšení objemu pro přenos kyslíku,před podáním zjistit krevní skupinu,výživný roztok pro červené krvinky
promyteerytrocyty - u pacientů s oslabenou imunitou,alergií,krev se promyje(3x ve fyziologickém roztoku)
trombocytový koncentrát -pouze trombocyty,na speciálních přístrojích,při nedostatku krevních destiček
albumin -u některých nemocí při onemocnění jater a ledvin,nemusí se zjišťovat krevní skupina,dělá se biologický pokus
plazma -nemusí se zjišťovat krevní skupina,do 6 hod. po odběru se zamrazí na -30°C,při rozmražení se musí ihned použít a nebo znehodnotit,dělá se biologický pokus


Objednání krevních přípravků
-transfúzi ordinuje lékař-urči druh,množství
-sestra vyplní Žádanku o izoserologickém vyšetření a transfúzní přípravky,nemá-li nem. zjištěnou krevní skupinu,požádáme o vyšetření,odebereme krev do suché,předem označené zkumavky(5-10 ml žilní krve bez protisrážlivého prostředku)ke zjištění Rh faktoru,krevní skupiny,

označení zkumavky: jméno,příjmení nem.
rodné číslo,oddělení
datum odběru
-v laboratoři se provede křížová zkouška,
-STATIM-okamžitě,ihned,červeně na žádanku,uvedeme o jaký přípravek žádáme

Zásady pro podání
-vyzvedneme krevní konzervu,zkontrolujeme číslo konzervy s papíry, vše potvrzujeme svým podpisem+ čas předání,přenáší se v chladících boxech ,na výkon se plně soustředit,transfúzní set se napojí těsně před podáním,do 2 hod. musí být podána-není-li z vážných důvodů krev podána,vrací se zpět na transfúzní stanici ,před podáním se provede: křížová zkouška(v laboratoři)
sangvitest(provádí lékař u lůžka)
biologický pokus(pustíme 20ml krve rychle a sledujeme stav nemocného,3x opakuje)
-během podávání nem. sledujeme,dodržujeme zásady asepse,před aplikaci nové/další konzervy nový transfúzní set+kontrolní zkoušky

Transfúzní záznamy
-průpis Žádanky o izoserologickém vyšetření-údaje musí souhlasit na krev. konzervě,zakládá se do dekursu
-doklad o krevní skupině nem.-porovná se s krevní skupinou uvedenou na konzervě
-záznam o provedení transfúze-uvedeno v dekursu,obsahuje: datum provedení transfúze
údaje o krev. příslušnosti nem.
číslo konzervy,množství
začátek a ukončení transfúze
zkoušky před podáním transfúze
výsledky TK,TT,P před a po transfúzi
podpis lékaře a sestry

Aplikace transfúze
pomůcky: příslušná dokumentace
transfúzní set s filtrem
sangvitest
infúzní stojan
i.v. kanylu-nemá-li nem. zavedenou
příprava nem.: informuje lékař-proč,kdy jí dostane, nemocný leží půl hodiny před aplikací na oddělení(max.24 hod.),trvá asi 2 hod.,změření TK,TT,P,moč,přesný čas měření před a po transfúzi,sestra zodpovídá na případné otázky
aplikace: pomůcky,dokumentace,příprava nem.
zkontrolujeme údaje na krevní konzervě,zrakem stav konzervy
promícháme transfúzní vak,provedeme sangvitest u lůžka
aplikujeme transfúzi-nabodneme set na konzervu,vypudíme vzduch
má-li nem. i.v. kanylu nasadíme na kanylu
nemá-li zavedeme kanylu nebo trans. jehlu(růžovou)
provedeme biologickou zkoušku-nedělá se u nem. v bezvědomí,u těžkého šokového stavu
během transfúze intenzivně sledujeme
ukončení výkonu: na místo vpichu přiložíme tampon a přelepíme leukoplastí
změříme TK,P,teplotu,moč-zápis do dekursu
konzerva+set se uchovává 24 hod.v chladničce-nedojde-li do této doby k nežádoucím reakcím,může se vyhodit do infekčního pytle

Potransfúzní komplikace: pyretická-objeví se 30 min. po transfúzi třesavkou,zvýšenou teplotou až horečkou,nevolnosti,zvracením,bolestí na hrudi,způsobena pyrogeny,První pomoc:přerušit transfúzi(jeli zavedena),zavolat lékaře,změřit FF,podat kyslík,antipyretika
oběhová-objeví se v průběhu transfúze dušnosti,zrychlením tepu,První pomoc:přerušit transfúzi(jeli zavedena),zavolat lékaře,připravit kyslík k inhalaci
hemolytická -nejzávažnější,objeví se několik hodin po transfúzi dušnosti,tlakem na prsou,nevolnosti,úzkosti,bolesti v bederní krajině-vychází z ledvin při uspávání glomerulu,rozpad erytrocytů,pokles TK,tachykardie,bledost,studený pot,První pomoc:zavolat lékaře,zajistit aby nem. co nejdříve dostal kyslík,injekce dle ordinace lékaře
bakteriální-již na počátku převodu,projevuje se třesavkou,zvýšenou teplotou,bolest hlavy,průjmy,blouzněním,První pomoc:zavolat lékaře,přerušit transfúzi
alergická-se projeví po transfúzní kopřivkou,sennou rýmou,v těžších případech dýchacími potížemi,průjmy,První pomoc:vyhledat lékaře
-přenosné infekce-závažná komplikace,např. infekční žloutenky,HIV,neprojeví se hned,až po čase vyvolají závažné onemocnění

Transfúze u dětí
-u kojenců,batolat převod krve opatrný,množství se řídí stavem a věkem dítěte,biologická zkouška-3 ml konzervované krve,po 5 min. se přeruší a do jehly se po dobu 5 min. vypouští fyziologický infúzní roztok,opakuje se 2x,nedojde-li ke komplikacím lékař určí rychlost kapání krve


Inhalace

14. února 2009 v 22:32 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti


  • je účelné vdechování léčebných látek ( plynů, par (vodní, minerální), aerosolů) Může být přirozená tzv. klimatická nebo umělá.
  • Vstřebávají se 2 - 3 min
Přirozená inhalace - vdechování chloridu sodného, jodu, vápníku, draslíku a solí z ovzduší, horská sanatoria - čistý vzduch
Umělá inhalace - látky rozptýlené v inhalátorech stlačeným vzduchem, plynem nebo ultrazvukem do drobných kapiček nebo vytvářejí mlžinu

Inhalátory

  • spreje vytvářejí mlžinu s částicemi nad 10tisícin mm
  • aerosolové přístroje vytvářejí mlžinu kolem 5 tisícin mm
  • inhaluje se ústy

Účel inhalace

  • uvolnit stahy svalstva průdušek, a tím rozšířit jejich průsvit - bronchodilatancia
  • uvolnit hlen ze sliznice dých. Cest - mukolytika (Mucosolvan)
  • zvýšit nebo snížit sekreci sliznice
  • léčit nemocnou sliznici - např. ATB

Aplikace INH sprejů (ruční, kapesní)

  • před prvním použitím se INH protřepe a ostříkne se jedna nebo dvě dávky
  • nemocný zhluboka vydechne, zavede aplikátor do úst ( obrácený dnem vzhůru) a stiskne rty, zhluboka se nadechne a současně stlačí dno lahvičky dolů, na 3 až 4 sekundy zadrží dech a pak se vyjme aplikátor
  • lék účinkuje během několika minut

Můžeme inhalovat

  • minerální voda - Vincentka
  • bronchodilatancia - Berotek, Salbutamal
  • expektorancia (podporují vykašlávání) - Ambrobene, Mucosolvan
  • antibiotika

Druhy inhalátorů

  • elektrické inhalační přístroje
  • parní inhalátor
  • ultrazvukové aerosolové inhalátory (hl. v domácnostech)
  • v lázních boxy
  • inhalátory pro skupinovou terapii
  • kapesní

Pokyny k inhalaci

  • inhalovaný roztok a délku inhalace určí lékař
  • nem. má k inhalaci přistupovat uklidněn, rozrušení zhoršuje proces dýchání
  • vlasy a krk si chrání ručníkem, okolí úst krémem
  • sedí pohodlně v rovném sedu ( kdyby se ohýbal, stlačoval by si hrudník a hůře by se mu dýchalo), ústí aplikátoru je ve výši úst
  • volně, pomalu a klidně dýchá, každý 4. až 5. dech je hlubší
  • tvořící se hleny nepolyká, ale vyplivuje do výlevky nebo do emitky, v domácnosti do buničiny
  • po inhalaci si má otřít obličej a krk a po dobu 30 minut nemá vycházet ven, pít studené či teplé nápoje, hlasitě mluvit a kouřit

Inhalace u dětí

  • nejlépe používat parní elektrické inhalátory
  • dbáme na to, aby se dítě nepřiblížilo ke zdroji páry
  • inhalátor dáme asi 80 cm od postýlky, postýlka je přikrytá prostěradlem,strana kde stojí inhalátor, je volná
  • okolí úst natřeme dítěti krémem
  • po dobu inhalace se pohybujeme v blízkosti dítěte
  • po inh. dítě osušíme, podle potřeby vyměníme navlhlé prádlo
  • po inh. neotvíráme v pokoji okno

Formy léků

14. února 2009 v 22:26 | Maruška =) |  Klinické ošetřovatelské dovednosti



  1. PEVNÉ LÉKY
    1. Tablety ( tbl. Tabulettae )
      • Prášková forma slisovaná s indiferentní ( neúčinnou ) látkou
      • Některé tbl. Mají na povrchu rýhu na lepší dělení (poloviny, čtvrtiny)
      • Př. PARALEN



  1. Dráže ( dgr. Tabulettae obductae )
    • Tablety obalená sladkou,barevnou polevou
    • Používat celá
    • Muže poškodit zubní sklovinu a proto se mají rozpouštět v trávicím traktu
    • Př. IBALGIN, FERRONAT



  1. Kapsle ( cps. Capsules )
    • Léky v želatinovém obalu ( účelem je pomalé rozpouštěni v zažívacím traktu )
    • Př. ANTIBIOTIKA



  1. Šumivé tablety ( Tabulettae effervescens )
    • Léky se rozpouštěji ve vodě
    • k léčbě a indiferentní látce je přidán UHLIČITAN SODNÝ
    • Př. CELASKON



  1. Zrníčka ( grn. Granula )
    • Prášky stlačené do drobných kuliček nebo váčků
    • Dávkují se na lžičky
    • Př. CALABRON, DALOGRAM



  1. Prášky ( pvl. Pulveres )
    • Sypké léky pro vnitřní použití s přesným dávkováním
    • Odměřují se na žlicí nebo na špičku nože
    • Zevně se užívají jako zásypy



  1. POLOPEVNÉ LÉKY
    1. Čípky ( supp. Supositoria )
      • Vyrobeny z kakaového másla nebo glycerinové želatiny
      • Jsou formovány do tvaru kužele
      • Podle druhu přídatné látky slouží čípky ke zmírnění bolesti, ke sníženi TT a k navození stolice
      • Zavádějí se do rekta
      • Uchovávají se v lednici
      • Př. GLYCERINOVÉ ČÍPKY, ANTIPYRETIKA



  1. Poševní koule ( Globuli vaginales )
    • Jsou kulaté o průměru 2cm
    • Zavádějí se do pochvy



  1. Masti ( ung. Unguenta )
    • léčivé látky rozpuštěné v tuku ( př. Parafín, vazelína )
    • aplikují se na kůži a na sliznici
    • uchovávají se v lednici



  1. Pasty ( Pastae )
    • používají se k ochraně kůže před mokváním
    • špatně se rozežírají a nevstřebávají se do kůže
    • odstraňují se olejem z kůže
    • Př. PITYOL



  1. Gelové mazání
    • Léčebná látka smíchaná s gelem
    • V tubě a nanáší se na kůži, bolavé klouby a svaly
    • Uložené v lednici
    • Př. MESOCAIN GEL, FENISTYL GEL



  1. Mýdla ( Saponés )
    • užívají se v kožním lékařství
    • přísada léčebných látek
    • Př. BORAX, DEHET,



  1. Náplasti ( Emplastra )
    • Př. ANODYNUM - zmírňují bolest
  2. Krémy
    • Natírají se na pokožku
    • Dobře se vstřebávají
    • Př. HEŘMÁNEK



  1. TEKUTÉ LÉKY
    1. Roztoky ( sol. Solutines )
      • vyrobeny z několika látek rozpustných v kapalině
      • podle toho co obsahují se aplikují do úst, nosu, očí, uší
      • dávkují se po kapkách



  1. Suspenze ( susp. Suspensi )
    • Léčivá látky smíchaná s gelem
    • Podává se do úst k ochraně žaludeční sliznici
    • Před podáváním se musí protřepat
    • Př. GASTERIN GEL



  1. Výtažky ( extr. Extracta )
    • Léčebné látky vyluhované z drog ( sušené části rostlin) a smíchané s lihem nebo vodou
    • Podávají se ústy nebo zevně na kůži



  1. Směsi ( mix. Mixturae )
    • Několik látek smíchaných v kapalině
    • Podávají se ústy nebo zevně na kůži
    • Př. TEKUTÝ PUDR



  1. Čaje ( Species )
    • Připravují se z jednotlivých léčivých bylin
    • Př. HĚŘMÁNEK, ŘEPÍK LÉKAŘSKÝ
    • Připravují se ze směsí bylin
    • Př. UROLOGICKÝ ČAJ, PROJÍMAVÝ ČAJ



  1. Olejnaté přípravky
    • Vitamíny rozpustné v tucích ( A, D, E, K )
    • Užívají se ústy

Na každé krabičce je označení a další důležité ůdaje:
Název léku, indikace( k čemu lék slouží př.antipyreticum), složení léku(které látky lék obsahuje a v jakém poměru), účinnost léku (uvedena v mg- Suggam,v jednotkách-INZ, procentech)
Forte - silný, Mitte - slabý, Biforte - dvojnásobně silný, Retard - s prodlouženým účinkem
pro ADULTIS - pro DOSPĚLÉ, pro DĚTI - pro INFANTIBUS
EXPIRAČNÍ DOBA - doba po kterou je lék účinný
Vnitřní užití - označený BÍLÝM ŠTÍTKEM, zevní užití - označený ČERVENÝM ŠTÍTKEM a ČERNÝM NÁPISEM, hořlaviny - označené POZOR NA OHEŇ, prudce jedovaté látky - označené ČERNÝM ŠTÍTKEM a BÍLÝM NÁPISEM JED
ZPŮSOBY PODÁVÁNÍ LÉKŮ:
Léky se podávají:
  • do zažívacího ústrojí ( ústy nebo konečníkem)
  • do kůže
  • do oka
  • do dýchacího ústrojí
  • injekčně či ve formě infúze

Lék může být podán i do kanálu páteřního a do kloubu. Do pochvy podává léky lékař nebo si je žena zavádí sama.

NÁSTUP PŮSOBENÍ LÉKŮ V ZÁVISLOSTI NA PODÁNÍ

ZPŮSOB PODÁNÍ
NÁSTUP ÚČINKU
Ústy do zažívacího ústrojí
za 30 min.
Ústy pod jazyk
za 1 - 2 min.
Na sliznici nosní
za 1 - 2 min.
Do dýchacího ústrojí
za 2 - 3 min.
Do konečníku
za 15 min.
Do pochvy
za 15 min.
Pod kůži
za 15 min.
Do svalu
za 5 - 10 min.
Do žíly
za 1 min.
Do tepny
okamžitě

NÁPOJE K ZAPÍJENÍ LÉKŮ
Při každém podání léků musíme nemocnému umožnit, aby lék dostatečně zapil.

VHODNÉ NÁPOJE
MÉNĚ VHODNÉ NÁPOJE
NEVHODNÉ NÁPOJE
Voda
Mléko
Alkoholické nápoje
Čaj
Některé minerální vody
Černá káva
Voda se sirupem


Voda s kyselinou citrónovou


Dobrá voda


džus



ZVLÁŠTNOSTI PŘI PODÁVÁNÍ NĚKTERÝCH LÉKŮ ÚSTY
ANTIBIOTIKA - podávají se v pravidelných intervalech , musí se přesně dodržovat doba podání, podání se řídí závislosti na jídle (některé pře nebo po jídle), musí být dostatečně zapité
ANTIKOAGULANCIA - jsou léky rozpouštějící krevní tromby, při podávání nutno sledovat,zda nemocný nekrvácí z nosu,dásní či ledvin
KARDIOTONIKA - jsou léky prohlubující stahy srdečního svalu, musí být přesně dávkovaný, pravidelně se kontroluje P, TK
CHEMOTERAPEUTIKA - podávají se v pravidelných intervalech, první dávka tzv.nárazová, bývá vyšší
ZÁSADY PŘI PODÁVÁNÍ LÉKU
  1. je nutné se řídit ordinací lékaře zapsanou v dekursu a návodem
  2. nemocný je poučen proč lék bere
  3. nemocný v bezvědomí nesmí dostávat léky PER OS - hrozí vdechnutí
  4. léky se podávají 3x denně, zpravidla:
    • ráno mezi 7:30 - 8hod.
    • v poledne mezi 11:30 - 12hod.
    • večer mezi 17 - 18hod
    • je třeba se poučit, které léky s podávají před, mezi a po jídle. Kdy má být podán lék na spaní, projímadlo, jak se mají brát ATB a sulfonamidy
  5. před zacházením s léky je třeba mít čistě ruce
  6. na výkon je nutno plně se soustředit, několikrát kontrolovat název a účinnost léku
  7. nemocný má být poučen, proč lék bere a že bude působit jen tehdy, bude-li pravidelně užívat
  8. vysvětlujeme vlídně, trpělivě, srozumitelně. Má-li nemocná proti léčbě výhrady nebo odmítá lék přijmout, ať vše sdělí lékaři.
  9. postaráme se o to, aby všichni nemocní zejména ležící, měli při ruce vhodný nápoj na zapití léků
  10. chybí-li některý z ordinovaných léků v příruční lékárně, je nutné dohodnout se s lékařem na dalším postupu a informovat o výsledcích jednání nemocného
  11. léky se nepodávají těm nemocným, kteří se mají podrobit RTG nebo endoskopickému vyšetření, kteří zvracejí atd.

Nedopusť, aby došlo tvojí vinou k záměně léků! To se může stát:
  • jestliže se na práci dostatečně nesoustředíš a budeš se rozptylovat dalšími činnostmi
  • nebudeš-li pečlivě kontrolovat totožnost zapsané ordinace s lékem, který vyjímaš z lékarny a dávkuješ
  • nepřesvědčíš se dotazem před podáním léků, zda souhlasí příjmení nemocného
  • při případném omylu ihned informuj lékaře

Jednotný postup při poskytování první pomoci

14. února 2009 v 22:22 | Maruška =) |  První pomoc

Hlavní zásadou je poskytnutí první pomoci podle svých vědomostí, dovedností a schopností, ale vždy tak, abychom:
  • zachránily život
  • zabránili zhoršení stavu postiženého
  • zajistili postiženému co nejlepší prostředí pro zlepšení stavu
  • zajistit bezpečnost poraněnému, sobě a ostatním
Předlékařská první pomoc :
Pomoc poskytnutá laikem nebo i zdravotníkem, který je u postiženého dříve, než se dostaví ZZS
.Posoudíme: celkovou situaci nehody, počet zachránců, dostupné prostředky k ošetření.
Technická PP: vyprostíme postiženého, přesuneme na bezpečné místo, vyšetříme postiženého.
Postup při ošetřování:třídíme dle naléhavosti, voláme ZZS, poskytujeme PP, kontrolujeme ošetřené
Neodkladná resuscitace

Dělení: Základní neodkladná resuscitace ( basic life support )- občanská pomoc na místě nehody
Rozšířená neodkladná resuscitace (advanced life support )- navazuje na kardiopulmonální resuscitaci, charakter odborné pomoci
Resuscitační a intenzivní péče
Vyšetření a ošetření postiženého:
  • zatřeseme s postiženým za ramena a nahlas se zeptáme, zda je v pořádku (čekáme 5 až 10 s na odpověď)
  • pokud neodpovídá, zjistíme, zda dýchá
  • nedýchá nebo chrčí- uvolníme dýchací cesty (odstraní zubní protézu!)
  • stále nedýchá- vyčistíme dých.cesty
  • stále nedýchá- zahájíme umělé dýchání z plic do plic, případně nepřímou masáž srdce
  • zjistíme, zda postižený nemá nějakou chorobu (např. Průkaz diabetika)
Zásady:
  • pokud postižený dýchá, nemá vážná poranění( krční páteř), uložíme ho do stabilizované polohy
  • nenecháme ho v bezvědomí samotného, kontrolujeme základní fyz.fce- vědomí, dýchání, krevní oběh
  • každý, kdo byl i krátkou dobu v bezvědomí, musí být vyšetřen lékařem
  • každý, kdo byl v bezvědomí, nesmí pít ani jíst
Abeceda resuscitace:
A- (airway)- průchodnost dých.cest
B- (brething)- umělé dýchání
C- (circulation)- umělý krevní oběh
D- (drugs)- podání léků
ECG- (ElectroCardioGraf)- sledování EKG křivky
F- (fibrillation treatment)- defibrilace
Poruchy průchodnosti dých.cest a dýchání

Příznaky:
  • pozorujeme zvedání a klesání hrudníku
  • poslechneme, zda dýchá ústy a nosem
  • kůže je nejprve růžová, po chvíli promodrává
  • do 2- 3 min.ztráta vědomí a zástava oběhu
Základy opatření pro zajištění průchodnosti:
a) záklon hlavy při syndromu zapadlého jazyka
b)předsunutí dolní čelisti trojhmatem (Esmarchův hmat)- záklon hlavy, otevření úst a předsunutí dolní čelisti.
Pomoci tahu druhým až pátým prstem obou rukou dosáhneme záklonu hlavy a předsunutí DČ. Oba palce
pootevírají ústa.
Postižený nedýchá a nelze provést účinný umělý vdech
  • vyčistíme horní cesty dýchací
Odstranění cizího tělesa:
  • úder mezi lopatky- 3 až 5x hranou jedné ruky
  • úder mezi lopatky u novorozenců a kojenců- dítě uložíme na předloktí bříškem dolů a hlavou níže. Ruka obemkne krček, hlavičku držíme lehce pootočenou na stranu, úder provedeme 4 prsty, několikrát za sebou
  • Heimlichův hmat- spočívá v prudkém zatlačení pěstmi zachránce na horní polovinu břicha směrem k bránici. 4-5 krát
Postižený nedýchá, ale dých.cesty jsou volné
Zajištění umělé plicní ventilace v základní neodkladné resuscitaci
  • zahájíme umělé dýchání z plic do plic ústy nebo nosem dvěma dlouhými vdechy a vyčkáme samostatného výdechu po prvním umělém vdechu
Dýchání z plic do plic ústy
  • zakloníme hlavu a uvolníme jeho dýchací cesty, prsty pravé ruky stiskneme nosní dírky a zhluboka se nadechneme
  • rty pevně přitiskneme kolem úst postiženého a vydechneme vzduch do jeho plic, pozorujeme jeho hrudník
  • kontrolujeme zda hrudník klesá a současně se nadechujeme
  • po prvních dvou vdeších kontrolujeme tep na krkavici, je-li hmatný, pokračujeme v umělém dýchání, frekvence 1dech za 5 sekund, u dětí 1vdech za 3 sekundy
Zástava krevního oběhu
Pokud k němu dojde, do 10 s nastává bezvědomí a nejpozději do 60 s zástava dýchání vlivem zástavy zásobebí mozku kyslíkem
Příznaky:
  • bezvědomí
  • bezdeší nebo lapavé dechy, nevidíme pohyby hrudníku
  • cyanóza- rty, ušní lalůčky, kůže
  • široké zornice, které nereagují na světlo
  • mrtvolný zhled
Zahájíme nepřímou masáž srdce vždy ve spojení s umělým dýcháním z pilc do plic!
Zásady:
  • zaznamenáme čas
  • vhodná poloha
  • správně určíme místo pro masáž - prostředník vyhmatáme hrot mečovitého výběžku, prostředník a ukazováček položíme přes mečík, hranu dlaně položíme vedle prstů
  • optimální rytmus a frekvence srdeční masáže
  • masírujeme nepřetržitě- přerušení max.na 10 s
  • dbáme na správnou techniku- využíváme své hmotnosti, ruce napnuté v lokti
Kardiopulmonální resuscitace
U dospělého:
1 zachránce- poměr vdechů a stlačení 30:2 ( 100/min ), hloubka 4-5 cm, po 2-3 cyklech kontrola tepu, dále po 10 cyklech
2 zachránci- poměr 30:2, kontrola tepu po 4 cyklech
Děti ( 1- 8 let )
Poměr 30:2 při jednom i dvou zachráncích, pouze oválem jedné ruky, frekvence 100/min, hloubka 2-3 cm
U novorozence Poměr 3:1 při 1 i 2 zach., postup jako u kojence, frekvence- 120/min, 1,5- 2 cm, novorozenců provádíme stlačení přes střed hrudní kosti v místě spojnici bradavek, masírujeme 2 prsty.

KLASIFIKACE DEKUBITŮ - podle Torrance (torens)

14. února 2009 v 22:14 | Maruška =) |  Testy a hodnotící škály

I. stupeň (stadium) - hyperémie (= překrvení, pasivní hyperémie - ztížený odtok krve)
- zčervenání (erytém) kůže - pokud místo zčervenání stlačíme prsty, objeví se v tomto místě viditelné zblednutí kůže (není porušena mikrocirkulace krve)
- kůže je celistvá

II. stupeň - trvalá hyperemie
- po stlačení prsty zčervenání přetrvává
- porušení celistvosti kůže (možnost zvředovatění kůže)

III. stupeň - zvředovatění postupuje přes škáru
- postižení postupuje až k hranici subkutánní fascie

IV. stupeň - vřed se rozšiřuje do subcutánní fascie
- hluboké fascie nejsou zasaženy
- tendence šířit se hlouběji
- svalová hmota v místě defektu je oteklá a rudá

V. stupeň - infekční nekróza postupuje do spodní fascie
- rychlá destrukce svalů do šířky i hloubky

Dekubity nejsou zrovna moc příjemné na pohled... Tedy rozhodně ne pro laiky, tudíž jsem se snažila sem dát obrázky spíše jen tak pro orientaci (ilustrace) než fotografie...

4. Kostra horní dolní končetiny

14. února 2009 v 22:03 | Maruška =) |  Maturitní otázky z sominy


  1. KOSTRA HK:

Ossa membri superioris


  • Kosti HK jsou menší, jemnější
  1. pletence HK - cingulum m.s
- lopatka + klíční kost

  1. lopatka
- scapula
- plochá kost,  tvar
- vzadu na hrudníku, začátek u 2. žebra, konec 7. ž.
- 3 okraje, 3 úhly-okraj-margo/úhel-angulus
- na zadní straně - hřeben - spina scapulae
- rozděluje lopatku na podhřebenovou část a
nadhřebenovou část
- směrem nahoru vybíhá v nadpažek - acromion
- Hákovitý, zobcovitý výběžek - proussus coracoideus
- upíná se na něj biceps biaihialis

  1. klíční kost
- clavicula, méně esovitě prohnutá ze 2/3 dopředu
- 12 - 16 cm, štíhlá kost
- spojuje rukojeť hrud. kosti a acromion
- mezi klíčními kostmi je hrdelní - jugulární jamka
- zlomenina kl. kosti - nejčastější porodní zranění

b) Kostra volné HK - sceletum membri superioris liberi

  1. Pažní kost
- humerus - dlouhá kost
- hlavice - caput
- krček - column
- tělo - corpus
- hrboly - epikondyly - 2 mediální k malíčku, laterální k palcové straně
- jáma - mezi epikondyly, fosa, do které zapadá loketní kost

kosti předloktí:
(antibrachium)

  1. Vřetenní kost
- radius
- směřuje k palci
- proximální část - jamka k zapadnutí humera
- válcovitý obvod ke spojení s loket. kostí
- krček
- tělo - corpus - předozadně oploštělé
- hrana - postavena u loket. kosti, hrana = crista


- Distální část - ploška pro spojení s loket. kostí a se zápěstní kůstkami
- bodcovitý výběžek dobře hmatný u palce

  1. Loketní kost
- ulna
- proxim. část - olecranon - okovec - to co cítíme na lokti, zapadá od jamky kosti pažní
- ploška pro spojení s radiem

- tělo - corpus - trojhranné, hrana proti radiu
- Distál. část - ploška pro spojení s radiem a zápěst. kůstkami
- bodovitý výběžek hmatný na malíčkové straně

- Obě kosti jsou schopny udělat supinaci a pronaci, při pupinaci se radius předloktí překříží
přes ulnu, supinace - dlaň nahoru
pronace - dlaň dolů
Kosti ruky - ossa manus

  1. Zápěstní kůstky
- ossa carpi (8) - tvoří dvě řady
- kloubně spojeny
- největší - hákovitá kůstka
2. Záprstní kůstky
- ossa meta carpi (5)
- dlouhé kosti - tvoří podklad dlaně, palcový metakarpus
je nejhrubší a nejsilnější, metakarpus směřující k
k ukazováčku je nejdelší.
- baze, tělo, hlavička
3. Články prstů
- phalanges digiti
- všechny prsty mají 3 články, palec 2
(je schopen opozice)
- baze, tělo, hlavička

Klouby HK:

1. Ramenní
- articulatio humeri
- hlavice kosti pažní + lopatka, nad ramenním hrbolem je
acromion
- volný kloub - jde otáčet na všechny strany
2. Loketní
- articulatio cubiti
- pažní + loketní + vřetenní, loketní kost zapadá do jamky humeru
3. Klouby ruky
- loketní + vřetenní + zápěstní kůstky
- klouby mezi zápěstními kůstkami
- klouby mezi zápěstními a záprstními
- klouby mezi záprstními kůstkami a články prstů





2) KOSTRA DK:

Ossa membri inferioris


- kosti DK jsou mohutnější, neobratnější

a) Pletenec DK - cingulum membri inferior
- 2 kosti pánevní - pelvis - kost křížová - os sacrum
- kost kostrční - os coccygis

1. Pánevní kost - os coxae - se skládá ze 3 kostí
a) kost kyčelní - os ilium
- lopata - vybíhá nahoru v hřeben
 crista kosti kyčelní a trny kosti kyčelní
- spina iliaca anterior
superior - horní trn přední kosti kyčelní - spina iliaca anterior inferior
dolní přední trn kosti kyčelní
- zadní horní trn kosti kyčelní
- spina iliaca posterior superior
- dolní zadní trn kosti kyčelní
- spina iliaca posterior inferior
b) stydká kost - os pubis
- uprostřed se spojuje ve sponu stydkou
 synfýza

c) sedací kost - os ischií
- obalena svaly


- všechny tři kosti srůstají v tzv. ACETABULUM (jamku)
- pod ACETABULEM je otvor "ucpaný" vazivem a svaly

- rozměry pánve:
- mezi předními horními trny kosti kyčelní - Distanci bispinalis
26cm
- mezi třemi hranami kosti kyčelní - Distanicia bicristalis 29cm
- mezi velkými chocholíky kosti stehenní - Distanci
bitrochanterica 31cm
- od 5. bederního obratle po zevní okraj synfýzy - conjugaita
externa 18 - 20cm
- Měří se pelvimetrem
- Pohl. rozdíly - ŽENA - širší lopaty, jsou rozloženy do stran
- méně vyčnívá promontorium
- nižší synfýza
- kostrč uhýbá při porodu
- malá pánev je oválná
- v malé pánvi jsou uloženy POHL. ORGÁNY

- velká pánev (pelvis major) - prostor mezi lopat
- malá pánev (pelvis minor) - prostor mezi kostí křížovou, kostrční, sedací a stydkou




Kostra volné DK - ossa membri inferioris liberi

1. kost stehenní - os femoris
- nejmohutnější a nejdelší kost těla
- mírně ohnutá do předu
- caput - hlavice,
- krček - colum - místo, kde se kost často láme u starých lidí
- tělo - corpus
- 2 chocholíky v proxim. části 
 Trochanter major-na zevní straně
femuru (hmatný)
 Trochanter minor - vnitřní strana
femuru
- upevňují se na ně svaly
- distální část - dva hrboly - condyly
- mezi condyly je jamka pro spojení s holenní k.,
vpředu pro spojení s čéškou
2. Čéška - patella
- patří mezi sezam. kůstky
- povlečena silnou chrupavkou
- směrem dolů se zužuje
- zabraňuje ohnutí nohy dopředu nahoru
3. Kosti bérce - ossa cruris - dvě kosti

a) kost holenní - tibia
- dlouhá kost směřující k palci
- proxim. č. - 2 široké hrboly ke spojení s kostí stehenní,
mezi nimi je vyvýšenina
- ploska pro spojení s lýtk. kostí a čéškou
- tělo - corpus
- trojboké
- vpředu - hrana, která je těsně pod kůží - při úderu do
holeně bolí
- Distál. č. - vybíhá ve vnitřní kotník (maleolus)
- ploška pro spojení s lýtk. kostí
- jamka pro spojení s hlezenní kostí


b) kost lýtková - Fibula
- směřuje k malíčku
- proxim. č. - hlavička pro spojení s holenní k.
- krček
- tělo
- tělo - 4 hranné
- Distál. č. - vybíhá ve vnější kotník
4. kosti nohy - ossa pedis

a) zánártní kůstky - ossa tarzi - 7 krátkých kostí
- největší je patní kost - calcaneus
- vybíhá v hrbol kosti patní
- kost hlezenní - talus - 2 největší

b) záprstní kůstky - ossa metatarzi - 5 dlouhých kostí
- baze, tělo , hlavička

c) články prstů - pnalanges digiti
- 3 články, palec 2 (schopen opozice)
- baze, tělo, hlavička

Klouby DK:

1. Křížový čelní kloub - nepohyblivý, při porodu - spojení kyčelních kostí a křížové kosti
2. Kyčelní kloub - omezený (a.coxae)
- acetabulum + hlavice femur
3. Holenní kloub - articulatio genu - nejsložitější kloub
- kost stehenní + holenní + čéška
- menisky
4. Hlezenní kloub - málo pevné vazy => časté vyvrtnutí (a.talocruralis)
5. Klouby mezi zánartními kůstkami
6. Klouby mezi záprstními kůstkami
7. Klouby mezi články prstů

Není nad dodržení rady lékaře...

14. února 2009 v 22:00 | Maruška =) |  Vtípky
Leckterý lékař by si mohl přát pacienty, kteří by právě všechny jeho rady pevně dodržovali.... =)


Probiotika

7. února 2009 v 23:50 | Maruška =) |  Prevence
Probiotika jsou živé organismy,které vyvolávají zlepšení zdravotniho stavu hostitele.
Probiotický znamená v překladu"život podporující".
Pro život člověka je přítomnost probiotických kultur mikroorganismů ve střevech nezbytná.
Pokud máme ve střevech"ty správné"kultury mikroorganismů,funguje náš imunitní systém,máme
nižší cholesterol,nemáme zažívací potíže a tělo se dokonce dokáže lépe bránit proti
některým druhům rakoviny.

Opakem probiotik jsou antibiotika-léky,jejichž úkolem je likvidace těch mikroorganismů,
které způsobují různá onemocnění organismu.
Paktická rada:
Pokud ti lékař předepíše antibiotika,užívej probiotika minimálně 2-3 hodiny po tom,
co užiješ antibiotikum
.
Pobiotika v přirozené stravě
Nachází se v mléku a mléčných výrobcích-sýry,jogurty... Avšak ne všechny bakterie mléčného kvašení mají schopnost příznivě ovlivnit naše zdraví. Některé jsou neúčinné. Probiotické kultury se tedy mohou přijímat ve formě stravy-kysaná mléka a kefíry.

Opakem probiotik jsou antibiotika-léky,jejichž úkolem je likvidace těch mikroorganismů,
které způsobují různá onemocnění organismu.
Paktická rada:
Pokud ti lékař předepíše antibiotika,užívej probiotika minimálně 2-3 hodiny po tom,
co užiješ antibiotikum
.
Pobiotika v přirozené stravě
Nachází se v mléku a mléčných výrobcích-sýry,jogurty...
Avšak ne všechny bakterie mléčného kvašení mají schopnost příznivě ovlivnit naše zdraví. Některé jsou neúčinné. Probiotické kultury se tedy mohou přijímat ve formě stravy-kysaná mléka a kefíry.

přejato z: lucymaroszova.blog.cz

Perličky z hodin somatologie

7. února 2009 v 23:41 | Maruška =) |  Perličky ze školy =)
Perličkám se nevyhl ani jeden z nejdůležitějších předmětů u nás na škole, jakým je somatologie... Somatologie byla dříve jenom v prvním ročníku. A loňští čtvrťáci jí měli poprvé i ve čtvrťáku jako opakování k maturitě, neb somatologie bylo ještě loni nepovinný předmět. A letos je to předmět povinný! Naštěstí my měli somatologii zařazenou i ve třeťáku do rozvrhu. =) V prváku jsme měli naši bývalou paní třídní Solanskou a nyní máme paní Czengeovou.

1. ZA

při komentování písemek, dodala p. Solanská ke Kiki:

"Tam mělo být napsané Tuba uterina (vejcovod), a ne tuba maskulina (maskulina = mužský)."

***

p. Solanská: "Marku, vyjmenuj mi česky i latinsky kosti lebky, podle barev na modelu," a podala mu model lebky s barevně rozlišenými kostmi.

Marek: " Já nevím."

p. Solanská: "Ty ses neučil?"

Marek: "Já nevím, já jsem totiž barvoslepý..."

***

Otázka k učivu k trávicímu traktu - slezině:

Marek: "A kde se pak rozkládají červené krvinky, když člověk pak nemá slezinu?"

p. Solanská: "To je dobrá otázka, ale teď sama nevím.

Marek: "Asi v mozku." =D

(pozn. v krevním oběhu)

***

3. ZA

při pročítání otázek po písemce naš p. profesorka Czengeová:

"Napište čtyři párové tepny vytupující z břišní tepny... Pokud tam někdo napsal žaludek, tak to je špatně. Máme totiž jenom jeden, ale pokud někdo má dva, tak mu ho závidím."

a po chvíli:

"Mno jsem zvědavá, jaké další párové orgány jste v břichu objevili."

***

p. Czengeová: "Heli, čím se měří tlak?"

Helena: "Tachometrem." =D




Perličky z hodin češtiny... =)

7. února 2009 v 23:27 | Maruška =)
O tom, že i hodiny češtiny občas nejsou nudné se přesvědčujeme neustálé... A není se čemu divit, neb i učitel je jenom člověk a občas má nárok na nějaký ten malý přeřek... =)...

p. Koubková: "Co je to kostižer? Nepovím Vám, je to lidový název pro..."

Leoš: "... pro psa..."

p. Koubková: "No to zrovna ne, je to lidový název pro tuberkulózu. TBC kosti doslova užírá. A Praha byla tehdy plná tuberkulózy."

***

p. Koubková: "Kdo je to TRAM, Leoši?"

Leoš: "To je dlouhodobý turista!"

***

p. Koubková: "Vy jste babičku neviděli ai z rychlíku pendolína..."

***


p. Koubková: "Dám Vám malý domácí úkol."

Jana S.: "A to ho máme jako udělat doma?" =D

***


p. Koubková: "Zdraví zbytky 3.B" pronese při vstupu do třídy, když vidí minimální účast.

***


přeřek naší paní učitelky Koubkové, k dílu Romeo a Julie:

"Baltazar e klíčová postava mezi Veronou a Mantovou. Přichází oznámit, že Julie je mrtvá. On nevěděl o těch čachrech Vavřína. A neví, že Romeo není mrtvá..."

Občas se i do rozboru díla zamotát i sám profesor... =) Ale, o to více si to pak studenti pamatují...

Perličky z hodin dějepisu

7. února 2009 v 23:11 | Maruška =) |  Perličky ze školy =)
Dějepis jsme měli taktéž jenom první dva roky... =) Ale co... není to jedno? =) Zazpomínat můžeme i tak...

Zuzka K.: " Co to bylo za společnost národů?"
Verča V.: "Společnost, která seskupovala jednotlivé nádory."

mno a pak, že ještě nemáme tu profesní deformaci... =)