Paměť

4. ledna 2009 v 9:28 | Maruška =) |  Psychologie

Paměť= psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka
Fáze paměti:
Zapamatování - vštípení do paměti
Pamatovaní - uchování v paměti toho, co do ní bylo uloženo
Vybavování - vybavení toho, co bylo uloženo a uchováno
1)Zapamatování
V mozkové křese vytvářejí stopy a dočasné spoje.
Opakovaným působením podnětu se spoje upevňují zapamatovaní:
neúmyslné (bezděčné) - zapamatování něčeho, často bez úsilí - např. co má pro nás význam, co nás zaujalo, co je silně citově podbarveno.
úmyslná (záměrná) - chceme si něco zapamatovat - např. ve škole
mechanická - učení se opakováním, často bez snahy o pochopení - báseň, matematické vzorce, slovíčka
logická - založená na pochopení vzájemných vztahů mezi jevy - Jak jedno s druhým souvisí apod.
- poznatky se osvojují rychleji než mechanickým opakováním, méně je pak zapomínáme
2)Pamatování - uchování v paměti
Etapa od zapamatování do vybavení
Proces zapomínání - tj. že se povaha zapamatovaného menší, menší se i náš vnitřní vztah k zapamatovanému.
Změny jsou v kvalitě (v přesnosti) zapamatovaného, ve struktuře - věci se nám pak vybavují jinak, vypadávají některé služby a v pohotovosti vybavování.
Zapomínání - je nejrychlejší po zapamatování, v prvních hodinách.
- proti zapomínání - opakování
. - cvičení paměti
Negativní význam zapomínání - ztráta vědomostí, způsobí chování, návyků kladný význam
Zapomínání nepříjemných tragických zážitků
3)Vybavování
- děje se různými způsoby:
a) reprodukce - zapamatování a vybavení se shoduje, př. datum narození, básnička
b) znovupoznání - na základě podnětu, který nám vybaví již poznané
- př. začnu číst knihu, pak si uvědomím, že jsem ji už dříve četla.
c) vzpomínání - obvykle na dotaz - učitel x žák, pomocné otázky
Rozpomínání
Různé cesty:
vybavit si, s čím, to souviselo na co si chceme vzpomenout
listování v knihách, ve slovník
vzpomínání na jméno - postupně písmena abecedy, přestat usilovně na chvíli vzpomínat, zabývat se jinou činností.
mnemotechnické pomůcky
Individuální rozdíly v paměti:
rozdíly v rychlosti zapamatování, pohotovosti, vybavování, rozsahu, pružnosti zapamatování a vybavování, stálosti pamatování
vlastnosti paměti - závisí na věku, stáří - snižuje se vštípivost do paměti, pohotovost vybavování nových poznatků se snižuje, starší zážitky - vybavování zachováno
Mladší věk - zapamatování, vybavování- rychlejší, stálost, pamatování je menší.
Typy paměti:
Dle rychlejšího, snadnějšího zapamatování a vybavování rozlišujeme 4 typy paměti:
1.typ zrakový (vizuální)
více si zapamatuje to, co vidí, co si přečte, prohlédne
2.typ sluchový (auditivní)
více si zapamatuje to, co slyší.
3.typ ohybový (motorický)
rychle se naučí, pracovním dovednostem, sportovním dovednostem, tanci
4.typ slovní (logický)
nejlépe se pamatují a vybavují myšlenky, pojmy, úsudky v přednášce, nebo v odborném článku
Podmínky úspěšného vybavování
Faktory ovlivňující úspěšnost:
1) Okamžitý tělesný a psychický stav - zdraví, svěžest, pohoda
ztíženo únavou, nemocí, neuspokojením biolog. potřeb apod.
2) Kvalita osvojení - podporuje ji logická paměť, myšlení, opakování aplikace do praxe.
3) Využívání individuálních zvláštností poznávacích procesů- představivost, vlastní paměti, zvláštnosti myšlení
Rozvíjení paměti:
cvičením
činností
kvízy, rébusy, křížovky, účast na soutěžích
Poruchy paměti
Hypermnézie - ↑ frekvence paměti
- ↑ činnost je omezena jen na určité zážitky na úkor ostatních - př. chvilková náladovost - pamatuje si citové zážitky
Hypomnézie - ↓ frekvence paměti
- ↓ výkon paměti co do síly, do hloubky nebo ↓ vštípivost, uchování, vybavování.
- př. nemocný si nevzpomene na své jméno, na potřebné slovo apod.
Amnézie - částečná, či úplná ztráta paměti
- v paměti - "mezery" na určité časové úseky či obsahy, př. úraz mozku - náhlá ztráta paměti - pamatuje si to, co bylo před úrazem apod.
Dysmnézie (paramnézie) - porucha pružnosti a určitosti
Př. autohavárie - mezery v paměti nepřesnými vzpomínkami.
Konbabulace - nepřesné události pokládá za prožité.
Úloha paměti pro ZA:
  • pro výkon povolání ZA důležitá: pružnost, šířka zapamatování
  • délka uchování v paměti
  • pohotovost vybavování - př.pamatovat si příznaky onemocnění, léky, postup při ošetřovatelských výkonech apod.
  • důležitá i mechanická paměť - př. názvy léků
  • důležitá i logická paměť - př. vztahy mezi příznaky onemocnění….
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama