Lidský genom se podle vědců v průběhu života mění

28. prosince 2008 v 16:18 | Maruška =) |  Ze světa medicíny

Lidský genom se v průběhu života jedince mění podle životního prostředí, v němž se člověk pohybuje, a také podle toho, jak se stravuje. To by vysvětlovalo vznik takových závažných onemocnění, jako je rakovina v průběhu stárnutí. Vyplývá to z výzkumu zveřejněného odborným časopisem Journal of the American Medical Association.

Vědci z univerzity Johnse Hopkinse v americkém státě Maryland zjistili, že epigenetické stopy na DNA se mění v průběhu života a že rozsah těchto změn je stejný u příslušníků jedné rodiny.
Epigenetika se zabývá změnou chování genů a také tím, jak se geny mění následkem chování lidí. Sleduje mechanismus umožňující buňkám udržovat integritu genomu.

"Začínáme zjišťovat, že epigenetika je v lůně moderní medicíny, protože k epigenetickým změnám může docházet pod vlivem stravovacího režimu nebo při vystavení faktorům životního prostředí," uvedl Andrew Feinberg, profesor molekulární biologie a genetiky na lékařské fakultě univerzity Johnse Hopkinse. Podle něj by epigenetika mohla mít vliv na léčení nemocí jako jsou cukrovka, autismus nebo rakovina.

Vědci provedli analýzu vzorků DNA zhruba 600 lidí, a to nejprve z roku 1991 a poté z let 2002 až 2005. V třetině případů pak našli epigenetické změny.
Ty by mohly být i dědičné, což by vysvětlovalo, proč jsou některé rodiny více postihovány nemocemi než jiné.

zdroj: Novinky.cz

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články